סיפורי הצלחה בעולם

מאגרי רקמות בעולם מהווים תשתית למחקרים ביו-רפואיים רבים ובפרסומים מדעיים רבים יש התייחסות לביו-בנקים השונים כמקור לדגימות. להלן שני מקרים מפורסמים אשר ממחישים את התרומה המכריעה של הביו-בנקים בפיתוח תרופות.

פיתוח נוגדנים נגד סרטן השד Herceptin®

בזכות הגישה לביו-בנק החוקרים הצליחו לאפיין תת-אוכלוסייה של חולות, לפתח מבחן אשר מאפיין אותן כמתאימות לטיפול ביולוגי, וכמובן לפתח טיפול פורץ דרך שאושר ב 1998 על ידי ה FDA.

ב 1987 בדקו דניס סלמון ועמיתיו מה מאפיין את גידולי סרטן השד מדגימות מביו-בנק.
הם מצאו, כי ברבע מהמקרים הייתה הגברה גנטית ועליה של ביטוי קולטן חלבוני בשם HER2 על פני תאים סרטניים. קולטן זה משפיע על התרבות תאים והפיכתם לסרטניים. מאוחר יותר סלמון פרסם, כי יש קשר ישיר בין העלייה בהגברה הגנטית (הכפלת הגן בכרומוזום) לבין חריפות המחלה. הוא גם הראה, כי אפשר לראות בדגימות קפואות שכמות החלבון על פני התא עולה, זאת באמצעות נוגדנים שפותחו כנגד HER2.

מאוחר יותר סלמון פרסם, כי יש קשר ישיר בין העלייה בהגברה הגנטית (הכפלת הגן בכרומוזום) לבין חריפות המחלה. הוא גם הראה, כי אפשר לראות בדגימות קפואות שכמות החלבון על פני התא עולה, זאת באמצעות נוגדנים שפותחו כנגד HER2.

על בסיס ממצאים אלו, חברת ג'ננטק (Genentec) פתחה תרופה ביולוגית המבוססת על נוגדן כנגד HER2 ומוכרת בשם הרצפטין (Herceptin®), לטיפול בחולות סרטן השד, אשר מאופיין בביטוי יתר של HER2.

בזכות הגישה לביו-בנק החוקרים הצליחו לאפיין תת-אוכלוסייה של חולות, לפתח מבחן אשר מאפיין אותן כמתאימות לטיפול ביולוגי, וכמובן לפתח טיפול פורץ דרך שאושר ב 1998 על ידי ה FDA.

שימוש נוסף לתרופה גליבק בזכות מחקר בביו-בנק

בזכות המחקר בביו-בנק נמצא, כי אפשר להרחיב את הטיפול בתרופה כנגד סוג סרטן אחד, גם כנגד סוג סרטן נוסף.

תרופה בשם גליבק (Gleevec®) פותחה במקור כנגד סרטן הדם מסוג לוקמיה מיאלואידית כרונית.
התרופה מעקבת את האנזים טירוזין קינאז bcr-abl  בתאים הסרטניים. תרופה זו מעקבת בנוסף גם את האינזים KIT. החוקר יוקיהיקו קיטאמורה ועמיתיו בדקו דגימות של גידולים בדרכי העיכול מסוג GIST ומצאו, כי יש בתאים הסרטנים מוטציות בגן לאנזים KIT אשר גורמות לו לפעול ללא בקרה, וכנראה זו הסיבה להתמרה הסרטנית.
על סמך הממצא נערך ניסוי קליני מזורז ב 2001 בו טופלו חולי GIST בגליבק. לאור ההצלחה הברורה של הניסוי, אישר ה FDA טיפול בחולי GIST (מחלה שהייתה ללא טיפול יעיל עד אז) תוך פחות משנה.

נשמח לסייע בכל שאלה

    כניסה לחוקרים